Międzynarodowe zasady Incoterms
Reguły Incoterms określają:
- kto ponosi odpowiedzialność i ryzyko transportu
- kto bierze na siebie koszty przewozu
- kto bierze na siebie koszty cła
- kto bierze na siebie koszty ubezpieczenia towaru
Od stycznia posługujemy się standardem Incoterms 2020, który zawiera jedenaście podstawowych reguł:
EXW – Ex-Works – z zakładu
W przypadku EXW po stronie sprzedającego ciążą jedynie koszty przygotowania towaru do odbioru, takie jak sprawdzenie jakości czy koszty opakowań i oznaczeń. Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego dokonuje się w momencie, gdy towary zostaną odebrane w jego magazynie lub innym, wcześniej ustalonym, miejscu. W tym przypadku kupujący bierze odpowiedzialność za wszystkie koszty związane z kwestiami tranzytowymi, takie jak: cła, podatki i transport. Trzeba wiedzieć również, że kupujący zobowiązuje się do zwrócenia sprzedającemu wszelkich kosztów, które ten poniósł, pomagając przygotować odpowiednie dokumenty transportowe.
FCA – Free Carrier – franco przewoźnik
40 proc. wszystkich umów zawieranych jest na podstawie FCA (Free Carrier). Przeniesienie ryzyka oraz kosztów ze sprzedającego dokonuje się w momencie, gdy towary odbierze przewoźnik kupującego. Sprzedawca ponosi koszty: uzyskania licencji i pozwoleń związanych z eksportem, odpowiedniego oznakowania towaru, kontroli jakościowej oraz zawiadomienia kupującego o przekazaniu towaru przewoźnikowi. Kupujący z kolei ponosi wszelkie koszty związane z transportem towaru od momentu jego przekazania.
CPT – Carriage Paid To – koszty transportu opłacone do
W przypadku CPT sprzedawca jest zobowiązany do przekazania przewoźnikowi kupującego towaru w wyznaczonym miejscu i terminie. Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego dokonuje się w momencie, gdy towar jest przekazany dalej. W dalszym ciągu sprzedający ponosi koszty związane z transportem - z wyjątkiem cła i wszelkich podatków związanych z tranzytem. Kupujący zaczyna ponosić koszty dopiero w momencie dostarczenia towaru.
CIP – Carriage And Insurance Paid To – koszty transportu i ubezpieczenie opłacone do
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego dokonuje się w momencie, gdy towary odbierze przewoźnik. W dalszym stopniu eksporter ponosi koszty transportu i podstawowego ubezpieczenia. Dodatkowo sprzedający ponosi koszty związane z kosztami opakowania, znakowania, czy z wszystkimi formalnościami związanymi z eksportem i tranzytem.
DAP – Delivered At Place – dostarczone do miejsca
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego dokonuje się w momencie, gdy towary znajdą się we wskazanym miejscu i zostaną przygotowane do rozładowania. Sprzedający bierze na siebie wszelakie koszty związane z towarem i jego transportem, aż do momentu dostarczenia. Kupujący zobowiązany jest jedynie do opłacenia kosztów odprawy importowej i reszty kosztów od momentu przejęcia przez niego towaru.
DPU – Delivered at Place Unloaded – dostarczone do miejsca, wyładowane
Przeniesienie ryzyka i kosztów ze sprzedającego dokonuje się w momencie, gdy towary zostają rozładowane i przekazane kupującemu. Kupujący zobowiązany jest do opłacenia wszelkich formalności związanych z importem oraz jego dalszym transportem od momentu odebrania.
DDP – Delivered Duty Paid – dostarczone, cło opłacone
Sprzedający ponosi pełne ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru do momentu jego rozładowania. Odpowiedzialny jest również za opłacenie ceł i wszelkich podatków związanych z transportem. Kupujący jest zobowiązany do poniesienia kosztów dopiero od momentu odebrania rozładowanego towaru.
FAS – Free Alongside Ship – franco wzdłuż burty statku
Przeniesienie ryzyka i kosztów ze sprzedającego dokonuje się w momencie, gdy towary zostaną dostarczone wzdłuż burty statku. Wymaga to wcześniejszego podania portu nadania. Od tego momentu całe ryzyko i koszty bierze na siebie kupujący.
FOB – Free On Board – franco statek
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego dokonuje się w momencie, gdy towary zostaną dostarczone na statek. W momencie załadowania towaru i opłacenia kosztów odprawy eksportowej sprzedający przestaje ponosić jakąkolwiek odpowiedzialność za powierzony towar, włącznie z kosztami transportu i ubezpieczenia.
CFR – Cost And Freight - koszt i fracht
Sprzedający dostarcza towar na statek w miejscu wybranym przez kupującego. Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego dokonuje się w momencie dostarczenia towarów na jednostkę pływającą. Sprzedawca ponosi koszty odprawy eksportowej i dostarczenia towaru na statek oraz wszelkie koszty związane z uszkodzeniem towaru zanim ten trafi na pokład. Od FOB różni się tym, że sprzedający ponosi również koszty frachtu. Po stronie kupującego są koszty związane z kwestiami importowymi, odprawy importowej czy wszystkie koszty związane z uszkodzeniem i kradzieżą towaru, gdy ten będzie już załadowany na statek.
CIF – Cost, Insurance and Freight – koszt, ubezpieczenie, fracht
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego dokonuje się w momencie dostarczenia towarów na statek. Sprzedawca ponosi ryzyko do momentu załadowania towarów na jednostkę pływającą. Jest jednak również zobowiązany do pokrycia kosztów frachtu i minimalnego ubezpieczenia. W przypadku, gdy kupującemu zależy na bardziej kompleksowych usługach ubezpieczeniowych, musi sam pokryć ich koszt.